Saturday, May 9, 2015

Hati-hati berdiskusi

Alhamudlillah, belia kini semakin ramai yang cintakan ilmu. Kalau sekitar sepuluh tahun dahulu, cukup susah untuk terjumpa belia yang membaca sambil menunggu bas, tetapi kini, pemandangan seperti ini tidak asing lagi di mata kita. Kadang-kadang kita jumpa belia yang membaca sambil menunggu bas, ada yang membaca di dalam keretapi, ada yang membaca sambil menunggu makanan dihidangkan oleh anne mamak dan ada macam-macam lagi situasi menunggu yang dimanfaatkan oleh belia dengan aktiviti membaca. Semoga Allah kurniakan kefahaman yang sebenar buat mereka.

Tidak cukup dengan membaca, belia Malaysia kini semakin giat melibatkan diri dalam diskusi-diskusi ilmiah serta  perbincangan-perbincangan yang bersifat intelektual tanpa mengira masa dan tempat. Bagus. Inisiatif ini secara tidak langsung mampu menggalakkan belia Malaysia lebih cintakan ilmu dan sentiasa cakna dengan isu-isu semasa yang berlaku sekaligus mengasah kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif dalam kalangan belia.

Ada antaranya yang memilih untuk berdiskusi di kedai mamak, ada yang memilih restoran masakan ala thai, ada yang memilih untuk sekadar berdiskusi di tepi tasik, dan ada yang sehingga sanggup menempah bilik berhawa dingin untuk mengadakan perbincangan ilmiah sesama mereka. Paling hebat, jika tidak mampu untuk bertemu di alam nyata, ada yang sanggup mengadakan diskusi ilmiah ini secara atas talian.


Namun begitu, dalam kita ghairah mencari ilmu, tidak sepatutnya kita lupa akan beberapa asas penting dalam menuntut ilmu. Benar, diskusi ilmiah yang diadakan bertujuan melahirkan generasi akan datang yang lebih cemerlang. Betul, perbincangan intelektual yang dilaksanakan bertujuan memupuk semangat cintakan ilmu dalam diri anak muda. Tetapi, kalau terlampau ghairah sampai ‘terlompat’ beberapa langkah, kita risau diskusi-diskusi ini tidak mampu menghasilkan natijah yang kita harapkan. Paling teruk, diskusi-diskusi inilah yang bakal menjahanamkan lagi generasi semasa dan generasi akan datang.

Atas kerisauan ini, dan harapan ingin melihat Malaysia akan datang yang lebih gemilang, saya cadangkan beberapa langkah asas yang sangat baik untuk diikuti di sepanjang perjalanan kita dalam menuntut ilmu:

1) Kaji asas ilmu
Setiap ilmu ada peringkatnya. Bukan bermaksud saya hadkan tahap pemikiran seseorang, tetapi peringkat-peringkat ini wajar dipatuhi untuk mengelakkan salah faham dalam menuntut ilmu. Tidak perlu cari jauh, cukup kita perhatikan tentang GST dan Hudud di Malaysia. Berapa banyak perbincangan yang telah diadakan tentang dua isu ini? Berapa banyak pula salah faham yang telah berlaku tentang kedua-duanya?
(Ketepikan sebentar tentang isu politik, mari kita lihat kedua-dua isu ini secara neutral)

Salah faham yang berlaku rata-ratanya disebabkan ramai yang ingin tunjuk pandai tentang sesuatu yang dia sendiri tidak faham. Pernah dulu kita dikejutkan dengan komen seorang rakyat Malaysia yang tidak bersetuju hudud dilaksanakan dan antara alasannya, “hukuman hudud seperti sula tidak sesuai  dilaksanakan di zaman moden”. Sula? Sejak bila sula termasuk dalam hukuman hudud?

Begitu juga dengan GST. Sebagaimana maklum, masyarakat Malaysia suka kongsi (baca: share), kicau (baca: tweet) dan panjangkan (baca: forward) apa yang mereka dapati di laman sosial seperti facebook, twitter, dan whatsapp tanpa meneliti terlebih dahulu. Walaupun telah diuar-uarkan bahawa Goods & Services Tax (GST) akan dilaksanakan pada 1 April 2015, berapa ramai antara kita yang terikut-ikut menyebarkan gambar-gambar kononnya GST telah dilaksankan walhal tarikh kuatkuasanya belum tiba. Bahkan ada yang bertindak kononnya ‘ilmiah’ dengan menulis artikel mengutuk kerajaaan kerana pelaksanaan GST diawalkan. Walhal gambar ‘GST’ yang tersebar itu bukannya bermaksud Goods & Services Tax tetapi ia bermaksud Government Service Tax yang sememangnya telah lama wujud di Malaysia.

Sebab itu saya katakan wajar untuk kita kaji asas sesuatu ilmu sebelum berkecimpung dengan lebih mendalam. Dalam bidang ilmu yang berbeza, perkataan yang sama kadang-kadang membawa maksud yang berbeza. Tanpa asas, orang ramai boleh terkeliru sekaligus membawa kepada salah faham yang tersebar luas. Contohnya dalam isu GST, akronim yang sama membawa maksud berbeza. Bukan bermaksud jangan ikuti diskusi ilmiah selagi belum mahir. Maksud saya, jika perbincangan dalam diskusi itu terlampau tinggi, jangan malas untuk kaji semula selepas habis berdiskusi. Ataupun lebih baik, kaji dulu sebelum hadir mendengar diskusi.

Gambar hiasan. 
(sumber gambar: http://www.acehmail.com/2014/06/rumah-budaya-fadli-zon-tayangkan-film-bosnia-pemenang-oscar/)

2) Dengar dari pelbagai pihak.
Perbincangan dalam diskusi biasanya berfokus kepada kecenderungan pembentang. Saya tidak nafikan kecenderungan ini wujud dalam diri setiap orang. Tapi sebagai pendengar, kita seharusnya bijak untuk meletakkan sempadan pada setiap kecenderungan. Pendirian kita harus diletakkan pada kebenaran ilmu dan realiti pelaksanaannya. Kadang-kadang kita dengar pengalaman kumpulan kiri, dengan penerangan itu dan ini, lalu selepas tamat diskusi, kita berkobar-kobar mengatakan kumpulan kanan salah. Kadang-kadang kita dengar pula cerita kumpulan kanan, dengan hujah itu dan ini, lalu setelah tamat diskusi, kita berkobar-kobar mengatakan kumpulan kiri salah. Terlalu cepat membuat kesimpulan.
Saya tidak maksudkan pembentang menipu. Tetapi sebagai pendengar, kita sendiri sepatutnya ada sempadan tertentu dalam penentuan yang betul dan yang salah. Mendengar dari satu pihak dan percaya bulat-bulat bukan sikap yang bijak. Jangan nanti apabila ditanya, “kenapa kau sokong pendapat dia?”. Lalu kita jawab, “sebab dia cakap begitu.”

3) Pelajari bahasa asal teks.
Ramai anak muda begitu dahagakan ilmu. Dahaga sehingga membuatkan bahan bacaan di Malaysia tidak cukup untuk memuaskan mereka. Lalu mereka mencari dan terus mencari. Ini sikap yang bagus. Segala puji bagi Allah. Alhamdulillah. Ada yang mencari bahan bacaan dari negara jiran, ada yang mencari bahan bacaan berbahasa Inggeris, ada yang mencari bahan bacaan berbahasa Arab, bahkan ada yang mencari bahan bacaan dari pelbagai bahasa yang bukan bahasa utama di Malaysia.

Sikap rajin mencari ilmu ini bagus. Namun, sebagaimana yang saya terangkan di poin pertama, asas ilmu itu sangat penting. Disebabkan kelemahan ramai antara kita dalam memahami bahasa asing menyebabkan kita kadang-kadang sekadar bergantung kepada teks terjemahan.

Bagi sesiapa yang mempelajari pengkhususan terjemahan di universiti, ataupun pernah terlibat dengan kerja-kerja penterjemahan di mana-mana institusi, mereka pasti sedar bahawa teks terjemahan tidak akan seratus peratus sama seperti teks asal. Ini boleh terjadi samada disebabkan oleh kelemahan penterjemah, ataupun perbezaan fungsi bahasa, ataupun kurang faham tentang latar belakang kaum penutur asal, ataupun bermacam-macam lagi sebab yang tidak dapat dielakkan. Tetapi yang paling teruk ialah disebabkan kecenderungan penterjemah yang dengan sengaja memasukkan pendapat dan tafsiran berunsur peribadi dalam teks terjemahan.

Oleh itu, bagi yang belum mampu memahami teks asal dan hanya bergantung kepada terjemahan, berusahalah untuk memahami bahasa asal teks supaya kefahaman kita selari dengan kefahaman penulis asal. Kalau kita berminat mendalami Islam, pelajarilah bahasa Arab, kalau kita cenderung terhadap politik German, pelajarilah bahasa German, kalau kita tertarik dengan sejarah dinasti Cina, pelajarilah bahasa Cina. Moga-moga kefahaman kita terhadap sesuatu ilmu itu tepat dan selari dengan apa yang dimaksudkan oleh sumber-sumber asalnya.

WAllhuA’lam.

 Diskusi tanpa ilmu samalah sahaja seperti sembang kedai kopi

Oleh:
Muhamad `Adli bin Ahmad Rosdi
wash-kain.blogspot.com




No comments:

Post a Comment